Vassholmen för första gången i sommar

Fostersonen Nasir skulle ha friluftsdag med sommarskolan på Vassholmen, pojkarna och jag följde med.
 
Mina tre fina "småpojkar" Aron, Nasir och Elis, storsonen kan förstås inte vara med på denna bild enär han arbetar som svetsare på Volvo lastvagnar långt i södern. "Nu har du fem killar" sa Aron. "Nej, fyra menar du." svarade Elis. "Du, jag , Fredrik, Nasir och pappa, det blir fem." "Men pappa är ju en gubbe!" "Inte om man räknar som killar och tjejer, då är pappa en kille." så resonerade gossarna medan vi väntade på färjan ut till holmen.
 
 
Medan Nasir gick med klassen på guidad rundtur gick jag och pojkarna och såg på lämningarna efter flottningsepoken. Här är vi på den välbevarade lastkajen.
Kändes rätt med mina 40-talskläder där på kajen. Koftan var en gång farmormors. En fin köpeskofta från mitten på 40-talet. Klänningen från Birgit också i 40-talsstil är dock bara 30 år gammal.
 
 På Vassholmen har Bröt en scen, där visar de en musikal i år. Den har fått goda recensioner.
 
Elis fick en vackert dekorerad korv med glutenfritt bröd som mellis.
Aron fick våfflor och var mycket nöjd.
Nasirs klass skulle sjunga och dansa runt majstången. Först var Nasir tonårsaktigt blyg, men när Aron kom med gjorde han det också och de hade båda en jätterolig stund. Speciellt uppskattade de båda Sista-paret-ut eftersom de lyckades hålla ihop länge.
Aron blickar ut över Kalixälvens mynning, denna älv som skapat förutsättningar för mänskligt liv i tusentals år, varav flottningsepoken var ett av de senaste sätten som älven skapat välstånd för Sverige.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0