Svamp



En sådan svamprik höst har jag aldrig varit med om. Svampar i alla upptänkliga färger och former dyker upp överallt denna regnperiod till höst. Vackert är det, men jag är feg när det gäller att äta svamp, som ögonfägnad kan jag dock inte få nog!

Hänglav i vackert olivgrönt är ju också en svamp i symbios med en alg.



Gamla träd och stubbar blir utmärkt substrat för nedbrytande svampar.



Så vackert smyckade träden blir på sin ålders höst, ja till och med långt efter att de dött ger de liv åt tusentals organismer av vilka svamparna är bland de mest iögonenfallande.



Flugsvampen är så vacker! Inte konstigt att tomtebobarnen fick sådana här mössor.


Kommentarer
Postat av: Bråddjup

Sitter här med en himmelskt god champinjonmacka. Visserligen är svamparna köpta på ICA men det är lika gott för det!

2011-09-20 @ 22:08:16
URL: http://braddjup.blogg.se/
Postat av: Alma-Lena

Jo man litar ju som blint på ICA och de andra som förser oss med svamp. Samhället bygger på tillit gentemot främlingar. Det tycker jag är lika vackert som hösten, fast på ett annat sätt.

2011-09-21 @ 09:09:19
URL: http://björkforsbloggen.blogg.se/
Postat av: Brorsan

Svamp är destruenter och det sätter folk i munnen.

2011-09-25 @ 17:17:44
Postat av: Alma-Lena

Ja, du brorsan, vi sätter alla i oss destruenter om man ser det så. Vi är också alla destruenter. Alla utom gröna växter med klorofyll-lavar är alltså inte helt destruktiva.



Alla organismer, utom de gröna växterna, äter ju och lever av andra organismer. Bara de gröna växterna lever av solljus och behöver inte bryta ner andra organismer för att överleva.



Våra tarmar innehåller kilovis med svampar och bakterier som bryter ner gröna växter och annat som vi stoppar i oss för att överleva.



Äckligt men också så finurligt. Jag tror att det är Gud som gjort oss så finkalibrerade och beroende av allt annat som han skapat. Vi är födda till ömsesidigt beroende av varandra. Gud vill att vi ska leva i relation till varandra och allt levande. "No man is an island" John Donne



Kram. min käre bror!

2011-09-25 @ 17:57:24
URL: http://björkforsbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0