Blå jungfruslända - Calopteryx virgo



Nere vid Kvarngården, där Björkforsen delar sig fick vi se ett färgstarkt skådespel; ett gäng Blå jungfrusländor visade upp sin vackra dans. Metalliskt djupblå mot allt det gröna och orangea kring dem, blev bilderna av dem som från ett välskött akvarium, eller så där som jag önskar att mitt  akvaterrarium ska se ut när jag äntligen inreder det.



Här pustar en slända ut på ett blad en stund.



Jungfrusländor i revirstrid eller parningslek.



När jag skulle hitta namnet på denna färgskimrande slända letade jag efter ett namn som syftar på Maria, Jesu mor. Blått är nämligen hennes färg; Caelum regina, himmelens drottning. Därför händer det att växter och djur med blå färg heter något som syftar på henne. När jag så letade på jungfruslända fanns "vår" slända när jag sökte i insektsboken på jungfru. Jungfru syftar alltså inte på partogenes, som ju förekommer ibland i naturen, dvs. arten har endast honor som föder genetiska kopior av sig själv i stället för sexuell förökning där två individers gener blandas. Jungfrusländor finns av både hankön och honkön och hannarna revirstrider sins emellan och utför också imponerande parningsdanser för honorna. Det är svårt att avgöra vad vi fcik se, men honorna är ofta lite brunare, mer violetta än hanarna så vi såg nog både revirstrider och danser.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0