Hundfördomar


Kapten-busigare än så här blir han inte

Hanna-Félice har världens finste och lydigaste hund; Kapten. Allt hade varit frid och fröjd om han hade varit vit, eller långhårig som sin pappa, en sävlig Berner Sennen. Tyvärr har han halvlång päls och färger efter mamma, en barnvänlig och glad Rottweiler. De gör att alla är rädda för denna lydiga hund som gjort så många svårt hundrädda personer till , om inte hundälskare, så i alla fall Kapten-älskare utan hundfobi.

Dvs, de som ger honom en chans. De som inte skriker att vi ska ha fast honom för att han skäller ett eller två rungande skall när någon okänd kommer. Det ska han göra, vi vill veta. Sedan är han tyst och kommer genast på inkallning och sitter lugnt vid min eller någon annan människas sida som bett honom om det.

Vi vet att detta är ovanligt för vi är hundvana, både som grannar, uppfostrare och hundägare till skällande spetsar och olydiga hundar av alla raser. Kapten är i tillhör de i särklass mest lydiga och trevliga hundarna vi stött på, alla kategorier.

När Aron var tre år och mindre än Kapten, som då var valp, lydde han ändå minsta vink från minsta lillebroren. Det såg kul ut med jättevalpen som lydde lillungen blint. Det är kul med en hund vars största disciplinproblem just nu är att efter flytten vill han kissa överallt-det får han inte. Ingen hund behöver lyfta benet överallt det bestämmer ägaren. Det börjar gå till sig och han är lugnare när han träffar nya hundar nu-fast han blivit skrämd av att hundar hoppat på honom flera gånger-ofta med ägarens godkännande-"för han är ju så stor".

Dessa påhopp har satt spår i hans sinne så när jag dumt nog tog fast honom när en hund kom förbi trodde han den var farlig och skällde ilsket åt den. Det är inte rätt av honom och det var dumt av mig att just då koppla honom-utan koppel hade det inte hänt. Men det var också allt som hände-inget mer, ingen kroppskontakt, inga skador.Han tystnade genast när jag sa åt honom. 5 sekunders feltänk och skällande har gjort att byn snackar om mördarhunden som går lös.

Ska man gråta eller skratta åt eländet?

Kommentarer
Postat av: Brorsan

Blir han för besvärlig så har Morbror (Brorsan) några coola halsband, som brukar få alla hundar att lyda blint. ;)

2012-03-13 @ 15:22:54
Postat av: Alma-Lena

Det är ju det han redan gör. Så här är halsbanden överflödiga.

2012-03-14 @ 12:25:03
URL: http://björkforsbloggen.blogg.se/
Postat av: h-f

Skratta ska vi då inte. Gråta hjälper inte heller. Jag är mest bara uppgiven. Orkar inte med människors intolerans och okunskap. Håller mig för mig själv. Det blir liksom enklast så.



Och morbror, något hundovänligt halsband vill jag inte ha. Jag behöver inte skrämma min hund till lydnad. Dock gillar vi halsbandet och kopplet vi fick för två år sedan. De är suveräna.! (:

2012-03-14 @ 18:20:14
URL: http://hundstund.blogg.se/
Postat av: Brorsan

Visst är det knasigt.



Har man en Golden så är ingen rädd även om den är den mest olydiga hunden.

har man däremot en hund som ser ut som en rottis, så är folk rädda oavsett hur lydig den är.



Så är det.



För att reta dig lite(h-f) så måste jag berätta en rolig grej.



Levererade en produkt till en snubbe. När jag kom på gården så började hans hund att skälla hysteriskt och slutade inte. Rent okynnesskällande!

Snubben inne i huset, plockade fram det elektriska antiskallhalsband han hade i garderoben. Han öppnade fönstret och bara visade det för hunden. Med det resultatet att hunden tystnade och gick med svansen mellan benen till sin koja.

2012-03-15 @ 12:22:57
Postat av: Alma-Lena

Ja det är trist! Men jag tror inte halsbanden är hundovänligare än ett ryck. Det är inte dumt att på håll kunna lära hunden saker. Hundmamma biter ju tag i nackskinnet, ganska oömt om valpen busar för mycket. Koppel funkar likadant, en liten stöt gör nog inte större skada.

2012-03-15 @ 19:51:01
URL: http://barocbloggen.blogg.se/
Postat av: Miriam

Tråkigt att det blivit så :( Han som är världens snällaste. Tror ingen skulle säga något om det var en liten chiuaua som argsint skällde när någon gick förbi, och det är inte ovanligt att dom gör det. Om man ska gå efter hundar som skäller så är ju helt klart små hundar ansvariga för det mesta. Det har blivit sådan hysteri nu kring de här med mördarhundar, hörde på radion här i veckan om ett par som fick lov att ta bort sin fina hund för att få bo kvar i sin lägenhet, är det inte fruktansvärt. Då ska man ju kunna neka rökare tex att bo i vissa lägenheter, det om inte annat stör och kan göra folk illa. Tråkigt säger jag bara hur det har blivit med samhället. Tack för den fina gåvan vi fick Förresten :)kram

2012-03-15 @ 20:45:34
Postat av: Alma-Lena

Miriam: Du har så rätt. Debatten om "mördarhundar" har verkligen slagit fel.Jag tror hundar i allmänhet är mer väluppfostrade och mindre farliga än de var förr i tiden. Då blev folk bitna till höger och vänster av halvvilda jakthundar som släpptes lösa när det inte var jakttider. Numera ser man aldrig sådant, men folk läser om saker på nätet och allt förstoras. Ni får en större sak senare, det där var mer på skämt, men den kan ju användas=) KRAMAR i massor till er alla mina kära i Pengsjö.

2012-03-16 @ 19:42:25
URL: http://björkforsbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0